van twijfelen naar durven

Kleuradvies bij een klassiek herenhuis in Midwoud

Afgelopen voorjaar kreeg ik een mail van Anje. Ze woont met haar man in een prachtig herenhuis uit 1903 in Midwoud. Ze hadden net hun oude houten serre gesloopt – die was bouwkundig aan vervanging toe en ook niet echt praktisch meer. En nu stonden ze voor een hele klus: de achtergevel moest opnieuw gestuct worden in blokverband, er kwamen nieuwe kozijnen, een nieuw terras… en ze wilden het schilderen met Keimverf. Mooie, duurzame keuze.

Maar welke kleur? Ze kwamen er gewoon niet uit.

En niet alleen welke kleur voor de gevel, maar ook: paste daar dan een andere tint bij voor het muurtje ernaast? En welke kleur moesten de kozijnen dan worden? Want als je zo’n groot oppervlak gaat schilderen met dusdanig goede verf, dan wil je niet dat het misgaat. Dan wil je niet dat je er straks tegenaan kijkt en denkt: jammer, net niet goed.

Die twijfel zie ik zo vaak bij klanten. Mensen die wel weten wat ze mooi vinden, die best een idee hebben van wat ze willen, maar die het moeilijk vinden om de knoop door te hakken. Die bang zijn dat die ene kleur op dat staaltje er straks héél anders uitziet op die grote gevel. Of die niet weten hoe ze al die verschillende kleuren – gevel, muurtje, kozijnen, schuur die ernaast staat – tot een mooi geheel kunnen maken.

Dus ging ik een ochtend naar Midwoud. Koffie, rondleiding, en heel veel vragen stellen. Want ik wil altijd weten: wat vind je belangrijk? Waar word je blij van? Welke sfeer wil je creëren? Wat Anje en haar man willen? Iets wat mooi aansluit bij hun huis en de sfeer ervan. Niet te gelikt, niet te rommelig. Sfeervol, passend bij wat ze al hebben – de schuur, de appelboom in de tuin.

Toen ze weer naar binnen waren gegaan, ben ik alleen aan de slag gegaan. Met mijn kleurenwaaier, met de Keimverf kleuren, met de stenen van de schuur. Kijken, vergelijken, naast elkaar houden. Want bij kleuren komt het echt op de details aan.

Het lijkt misschien simpel: je kiest een mooie kleur en klaar. Maar zo werkt het niet. Als je één kleur kiest, moeten alle andere kleuren daar ook bij passen. En daar gaat het vaak mis. Mensen kiezen een mooie kleur voor de gevel, dan een voor de kozijnen, dan een voor dat muurtje. Allemaal op zich mooi. Maar ze checken niet of het ook bij elkaar past. Ze zien het niet voor zich, dat hele plaatje. En dan wordt het toch niet wat ze hadden gehoopt.

Ik ben drie rondes bezig geweest die ochtend. Steeds opnieuw kijken, vergelijken, aanpassen. Totdat het klopte. Totdat ik voelde: dit is hem.

Voor het muurtje naast het huis koos ik een kleur die mooi aansloot op de tinten van de stenen van het schuurtje. Zodat muurtje en schuur mooi bij elkaar passen, zonder dat het muurtje wegvalt. Voor de gevel zelf een andere tint, die paste bij het klassieke karakter van het huis èn bij het muurtje. En voor de kozijnen een donkere kleur, die alles bij elkaar houdt en net dat randje geeft waardoor de gevel meer diepte krijgt.

Toen ben ik weer met Anje en haar man gaan zitten om mijn voorstel door te nemen. En gelukkig: ze zagen het meteen. Ze voelden dat het klopte.

En nu, een paar maanden later, stuurde Anje me foto’s. De schilders zijn klaar. En ze schrijft: “We zijn heel blij met het eindresultaat, en de Keimkleuren! Op de laatste foto kun je goed zien hoe de kleur van de achtergevel matcht met de zijgevel. Nu wordt het weer een geheel.”

En dan schrijft ze er nog achteraan: “trouwens iedereen vindt de kleuren heel goed 😉😊

Daar word ik blij van. Niet alleen omdat het mooi is geworden – dat is het zeker – maar vooral omdat Anje en haar man nu echt trots zijn op hun huis. Omdat ze niet meer twijfelen. Omdat ze weten: zo klopt het. Dit past bij ons. Hier kunnen we nog jarenlang van genieten.

En dat is nou precies waarom ik dit werk zo leuk vind. Omdat ik mensen kan helpen om van die twijfel af te komen. Om knopen door te hakken. Om te kiezen, met vertrouwen. Zodat ze uiteindelijk niet meer naar dat huis kijken en denken “jammer, net niet goed”, maar: “Yes! Moet je kijken. Dit is ons huis.”

Twijfel jij ook over kleuren? Voor je gevel, je interieur, je kozijnen? Dat hoeft niet. Want met de juiste begeleiding, met iemand die even met je meekijkt en die ervaring heeft met hoe kleuren zich gedragen op grote oppervlakken, dan komt het goed. Dan kun je gewoon kiezen. En genieten.

En dat is precies waar ik het voor doe. Om mensen te helpen van twijfelen naar durven te komen. Van die eeuwige vraag ‘zou dit wel goed zijn?’ naar ‘dit is het, hier ga ik voor’.

Schrijf je in voor mijn mailing

zodat je mij niet vergeet en ik nieuwe moodboards, schetsen en ideeën met je kan delen.